7.5.09

19 år igjen til dommedag

Jeg har republisert noen av mine bloggposter på verdidebatt.no, blant annet en om at kristendommen trenger ikke helvetet.

Jeg får en skikkelig uvirkelighetsfølelse når jeg blir møtt med masse bibelvers som argumentasjon, for jeg er ikke vant til denne måten å argumentere på. Det vil si, i barndommen var jeg jo det, men det er veldig mange debatter siden nå.

I dag har jeg fått vite at dommedag blir i år 2028.

Men det kan dukke opp snodige ting på min egen blogg også. I dag fikk jeg en kommentar til et fiktivt brev jeg skrev til politidirektør Killengren under hijabdebatten:

Til Sigrun
Efter at have læst dit indlæg om Smiths Venner, må jeg ganske enkelt sige: Du er syg. Søg proffesionel hjælp hos en psykolog.

Søk hjelp hos en psykolog? Jeg har til og med en annonse på bloggen min, jo, men det ser ikke ut til at noen vil ha meg. Det var imidlertid ikke for å lære om Smiths venner at jeg ønsket terapi.

5 kommentarer:

  1. Når du legger inn et innlegg om et teologisk tema synes jeg kanskje ikke det er så rart at du møtes med bibelvers.

    Blir merkeligere for meg å skulle debatte teologi uten relasjon til Bibelen. Jeg ser jo også at i den wikipedia-artikkelen du linket til er læren du fremhever underbygget med masse bibelhenvisninger.

    At de som har har en annen lære da underbygger dette med sine bibelsteder er vel bare på sin plass.

    Ellers tviler jeg ikke på at det kan komme mange rare utlegninger om et så vanskelig tema (leste ikke gjennom alle kommentarene)

    SvarSlett
  2. Kan blive så utålmodig, hver gang når "du er jo syg i hovedet" anvendes som "argument". Kunne så godt tænke mig at høre, hvad nøjagtigt der får folk til at mene det. Men som oftest, når jeg spørger nærmere ind til det, så kommer der ikke rigtigt noget svar. Og jeg undrer, om vedkommende overhovedet selv ved, hvorfor han/hun mener, jeg (eller en anden) er syg i hovedet. For, hvis han/hun vidste det, ville han/hun da have lagt ud med "du er jo syg i hovedet"-"argumentet" til at starte med?

    Ved heller ikke, hvad meningen er med at kommentere på den måde. Er meningen med kommentarer ikke, at få en konstruktiv debat i gang? "Du er jo syg i hovedet"-"argumentet" ser for mig ud til at være den ultimative debatkvælning.

    SvarSlett
  3. Viktor Viktorsen9.5.09

    Sigrun, jeg beundrer deg slik for ditt mot! Bruk av psykiatriske diagnoser og henvisning til at man er "syk" er kun hersketeknikker fra slike som føler seg avslørt, og som vet at livsløgnen deres er avslørt. Stå på Sigrun!

    SvarSlett
  4. Hei Sigrun
    Jeg må bare si at jeg har fått kjempesans for deg og synspunktene dine. Dette er ikke en "blogg-flørt", men en helt ærlig sympatierklæring i forhold til din uredde, intelligente og høyst tiltrengte bidrag til samfunnsdebatten. Særlig troverdig synes jeg du blir med din erfaringsbakgrunn fra psykiatrien. Flott også å lese om din meget fortjente ytringsfrihets-pris.
    Selv regnes jeg nok som blant de mer profilerte "pinse-karismatiske" kristne i dette landet. Men jeg vil gjerne få uttrykke min dype indignasjon over alle de velmente, men dog så håpløst feilslåtte innleggene jeg ser du har fått fra noen bibelvers-prangende blogg-predikanter og nykristne taletrengte. Jeg har selv nettopp kommet igjennom en dyp personlig krise i mitt eget liv, og som har gitt meg en ny respekt for mennesker som deg. Takk for at du våger å sette ærlige ord på viktige temaer, med stor fare for å bli (bevisst) misforstått og ditto urettferdig behandlet.
    Jeg synes også jeg kan "høre" hjertet ditt mellom linjene i det du skriver, som en som ikke har kastet vrak på Personen i troen din - men snarere er rettmessig forbannet på alle hyklerske og lite verdige former for kristendomsutøvelse.
    Håper du vil lese et lite stykke på bloggen min: http://persoetorp.blogspot.com/2009/04/en-rliten-forandring-fryder.html.
    Beste hilsen Per Spelmann

    SvarSlett
  5. Hei, Per: Takker så mye - og for det du skrev om "forvandling".
    Nå har jeg ikke selv bakgrunn fra mye av det jeg skriver om psykiatri, men terapi hos psykologer kjenner jeg godt til...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post