26.4.09

- Som å stå på torget med buksene nede

Å vite at mange har tilgang til journalen din og ikke vite hvem de er,
kan sammenlignes med å stå på torget med buksene nede og bind for øynene.

Dette sier Målfrid J. Frahm Jensen til Aftenposten i dag.

Hun opplevde at alt helsepersonell som var i kontakt med henne på psykiatrisk avdeling, kunne logge seg inn og lese journalen hennes. Til og med nattevakten og fysioterapeuten hadde lest alt om henne. I løpet av fem dager var 11 personer innom den elektroniske journalen hennes og kunne lese fortrolige samtaler hun hadde hatt med psykiateren sin.

Dette fikk hun vite først da hun ba om å få utskrift av journalen.

Hun hadde merket at fysioterapeuten endret atferd overfor henne, og lurte på hvorfor. Det viste seg så at fysioterapeuten hadde logget seg på 23 ganger.

- Det var en vond opplevelse. Fysioterapeuten hadde ikke behov for noen av opplysningene i journalen. Altfor mange har tilgang til altfor mye, sier Frahm Jensen.

Også Venstres Trine Skei Grande intervjues. Et av forslagene på Venstres landsmøte er nemlig å fjerne dagens elektroniske journaler - som flyter fritt mellom sykehusene og helseforetak - med en såkalt kjernejournal der kun livsnødvendige opplysninger registreres.

- Blir man behandlet på sykehus, må det fremkomme i journalen at man f.eks. går på hjertemedisin, men alle trenger ikke å vite om pasienten har hatt en kjønnssykdom, sier Skei Grande.

- Myndighetene har ikke tatt innover seg hvilken integritetskrenkelse dette er, sier Frahm Jensen.

Hun synes Venstres forslag om en kjernejournal er veldig bra.

Se også: Taushetsplikt og elektronisk pasientjournal

6 kommentarer:

  1. Noe av det verste er at det finnes knallgode sikkerhetsløsninger for IT-systemer som løser slike problemer med _hvem_ som skal ha tilgang til _hvilken_ informasjon, med logger og knallgodt personvern. Dessverre er det et konservativt system man diskuterer med, og det vil nok derfor ta lang tid før man kommer i mål med slikt, men løsningene FINNES.

    Det er altså viljen (og selvfølgelig pengene) det står på.

    SvarSlett
  2. Cat: Takk for viktig info. Har du noen referanser? Dette skulle jeg gjerne vite litt mer om.

    SvarSlett
  3. Jeg skal prøve å finne noen eksempler på konkrete systemer, jeg husker ikke det tekniske i farten, men jeg har lest blant annet i denne NOU-en:
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/NOUer/2009/nou-2009-1/17/5/1.html?id=542233

    SvarSlett
  4. EMC (som min kjære jobber for) har slike løsninger, se bl.a. http://healthcareitnews.eu/content/view/932/39/

    Beklager at jeg ikke finner igjen navnet på systemene og slikt nå, men eksperten min er ute og reiser....
    :-)

    SvarSlett
  5. "Patients control their personal health records and it's up to them to give access to others—such as a doctor or spouse. "

    http://www.workforce.com/section/02/feature/26/31/83/

    Sånn, det var et par linker i alle fall.

    Slik jeg har fått det forklart handler det i sånne systemer om å administrere tilgang og hvilke nivåer man har tilgang på. Så en "fremmed" lege på legevakta kan kanskje få tilgang til din "kjernejournal" med det aller viktigste, mens andre opplysninger om deg bare er tilgjengelig for fastlege og deg selv for eksempel.

    Det krever visstnok ikke så mye å lage slik tilgangskontroll, og i tillegg skal man ha sikkerheten av at all innlogging på din journal logges og kan spores slik at man vet hvem som har sett hva. Det er jo allerede saker hvor helsepersonell har fått sparken fordi de har snoket i journaler de ikke har hatt noe med.

    Selv har jeg (i mangel av slike systemer!) laget meg en "medisinsk CV" med det aller viktigste av informasjon som jeg har med meg når jeg må på sykehus, utredninger, spesialister etc. De har jo som regel _ingen_ oversikt fra før.

    SvarSlett
  6. Cat: Mange takk. Dette skal jeg kikkke på.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post