16.4.09

Selvskading

Overlegen i psykiatri bestemte seg for å legge om kursen, slik at selvskadende pasienter ble innlagt på åpen i stedet for lukket avdeling. Hele personalgruppen ble grundig kurset.

Ett av problemene med å behandle pasientene på lukket avdeling var at personalet ikke ble behandlere, men voktere. Oppførselen til pasientene ble oppfattet som så truende at personalet ikke klarte å forholde seg til pasienten som person. Utryggheten smittet over på pasientene, og det oppsto en ond sirkel og en slags maktkamp mellom behandlere og pasienter. Personalet opplevde selvskadingen som provokasjoner og forsøk på manipulering. Pasientene opplevde at de ikke ble sett.

Les intervju i Tidsskrift for Den norske legeforening, temanummer om selvskading.

Flere artikler:
Innsiktsfullt om selvskading
Legen som skalv på hendene mens han sydde
Selvskading – et voldelig uttrykk
Å angripe egen kropp
Hva er selvskading?
Selvskading – hva gjør vi?
Kroppens tekster – selvskading i skjønnlitteratur
En smittsom praksis

Se også bloggen til Vilja

4 kommentarer:

  1. Alltid like engasjerende og følge dine blogginnlegg Sigrun!!
    Ønsker deg en fin uke!!

    SvarSlett
  2. Selvskadere profitterer sjelden på sykehusinnleggelser.
    Ofte vil dette bare fyre opp under drama og halloi.

    SvarSlett
  3. Der er mange ting i interviewet, hvor jeg tænker: 'Endeligt én, der har fattet noget af, hvad det går ud på.' Både mht. selvskadning og krisehjælp. Men så læser jeg også: "Han understreker at svært alvorlig selvskading kan være tegn på psykose og må behandles specielt," og undrer, hvad det egentligt er, der gør at mennesker, hvis reaktioner overstiger denne usynlige og udefinerbare grænse mellem "psykose" og "ikke-psykose", pludseligt anses som værende så anderledes, nærmest værende modsatsen af et naturligt reagerende menneske. Igen en gang ender fatteevnen, forståelsen, åbenbart ved denne usynlige, udefinerbare grænse. Ærgerligt.

    SvarSlett
  4. Jeg er 30 år og har holdt på å kutte meg, slå ol over noen år. Har lest mye om dette, og mye stemmer. Hvorfor jeg gjør det? Er en trang som kommer, og der gjør meg roligere etterpå. Har hatt en del problemer, i livetog dette er en måte Å avløse den psykiske smerten. Noen ganger er det så vondt at hele in sidenav meg knyter seg, def er da det kommer. Jeg kutter på lået, begynte der av ren tilfeldighet, men er glad for det. Ingen vetnoe om det,tror nok alle syns jeg virker som en glad og fornøyd person og vellykket. Inni meg er det belt motsatt.
    Jeg går. Med en konstany følelse av å vÆRe mislykket, og alt er kaos. Noen ganger vi jeg hyle ut alt som erbygd opp inni meg, men klarer ikke av dårlig samvittighet for de invilverte.

    Jeg kjemper Mange ganger med meg selv for å la vær å ta kniven, og mAnge ganger lykkes jeg. Jeg vet at jeg aldribil kunne si at nÅ er det en endt periode, trangenvil alltid være der.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post