2.4.09

"Psykisk syke" bryter Barnekonvensjonen

I forlengelsen av gårsdagens post Hvem er "psykisk syk"? har jeg i dag sendt en mail:

----- Original Message -----
From: Sigrun Tømmerås
To: Barneombudet; Kommunal Rapport ; Mental Helse; Rådet for psykisk helse ; HOD ; Helsedirektoratet
Sent: Thursday, April 02, 2009 12:46 PM
Subject: "Psykisk syke"

Kommunal Rapport
Barneombudet
Helse- og omsorgsdepartementet
Helsedirektoratet
Rådet for psykisk helse
Mental Helse Norge

I Kommunal Rapport leser man:

I dag bor det rundt 5.000 barn i kommunale boliger i Oslo blant psykisk syke og rusmisbrukere, ifølge tall fra det kommunale foretaket Boligbygg Oslo KF. Barneombudet mener dette bryter med Barnekonvensjonen.

Hva mener journalisten og Barneombudet med dette?

Hvem er de "psykisk syke"?

Hvorfor snakker journalister, politikere, helsemyndigheter, brukerorganisasjoner og andre stadig vekk om "psykisk syke" uten å definere hva de mener?

Mener de at de av oss som har gått i, eller går i, psykiatrisk eller psykologisk behandling er farlig for barn?

Hvorfor opererer man med et samlebegrep - "psykisk syke" - når man aldri snakker om "somatisk syke"? I artikkelen "Vi sier farvel til den psykiatriske pasienten" i Tidsskrift for psykisk helsearbeid spør Odd Volden: "Når skal det bli like meningsløst - både på fagfeltet og i den offentlige samtalen - å diskutere schizofreni, spiseforstyrrelser og depresjon under betegnelsen psykiske lidelser som å diskutere frakturer, diabetes og kreft under samlebetegnelsen somatiske lidelser?"

Hvordan tror journalister, helsemyndigheter og andre at en slik forestilling om "psykisk syke" virker inn på måten jeg, og andre, blir møtt når jeg forteller at jeg sliter psykisk?

Så lenge man snakker uten å presisere, bidrar man kun til å forsterke fordommene og stigmatiseringen mot personer som sliter psykisk. Direktorater kan bare kjøre så mange åpenhetskampanjer de vil, men det er måten man omtaler folk på i det daglige som teller.

Med vennlig hilsen
Sigrun Tømmerås
Tidligere psykologklient, Mottaker av Ytringsfrihetsprisen innen psykisk helsevern 2008

11 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk ikke tenkt over dette før, men selvfølgelig har du helt rett! Og dette er jo endatil viktig!

    Så var det bare å håpe at budskapet når frem og at aktørene begynner å presisere hva/hvem de prater om.

    Veldig bra!

    SvarSlett
  2. Mille2.4.09

    Bra Sigrun!
    Må også si at jeg er mektig lei av at psykisk syke og rusmisbrukere nesten alltid skal nevnes i samme åndedrag.

    SvarSlett
  3. Laila
    og
    Mille: Takk. Fikk nettopp svar fra Kommunal Rapport, som svarte at de bare hadde overtatt språkbruken fra NRK.
    Skjønner ikke hvorfor journalister ofte er så bevisstløse, når de har formidling via språk som yrke.

    SvarSlett
  4. "Skjønner ikke hvorfor journalister ofte er så bevisstløse, når de har formidling via språk som yrke."

    Ja nei, det kan du jammen si. Godt poeng.

    SvarSlett
  5. Sigrun: Ja, de har språk som yrke. Men husk at de fleste journalister har minst en Master i generalisering:) Dessuten kan presise definisjoner og ikke minst riktig bruk av fakta ødelegge en god story.

    SvarSlett
  6. Godt poeng, og veldig viktig at du tar det opp.
    Journalister har makt, også til å videreføre feil språkbruk og makt til å stigmatisere.
    Dette gjelder en annen sak, men likevel relevant fordi journalisten fra avisen Journalisten stiller seg uforstående til mine påstander om at de har mye makt.
    Klart de har det http://www.vedal.net/blogg/?p=2708&cpage=1#comment-8815

    SvarSlett
  7. Sissel: Takk for link.
    Dersom journalister ikke er klar over sin makt, er det i alle fall viktig at de blir det.

    SvarSlett
  8. Kandahar: For kort tid siden korrigerte jeg en journalist som skrev om selvmord. I art. sto det:
    "Rundt 500 personer begår selvmord i Norge hvert år, ifølge SSB. Så mange som 90 prosent av dem har trolig en psykisk lidelse, skriver Helsetilsynet".

    Men det Helsetilsynet skev, var: "Enkelte forskere hevder at mer enn 90 % av de som tar sitt eget liv, har en diagnostiserbar psykisk lidelse".

    Jeg linket ogdså til en fagart. der en psykolog skrev:

    "Vi er mange, samfunnsvitere, psykologer og andre, innenfor det suicidologiske fagfeltet som mener det er svært uheldig når det gang på gang skrives og sies at “90 prosent av de som tar sitt liv, har en psykisk sykdom/psykisk lidelse”. Dette er nesten blitt en sannhet fordi det skjer så ofte, og det kommer få motforestillinger ut til folk.
    Vi vet at det er en langt, langt lavere prosent enn 90 som er diagnostisert med en psykisk sykdom når de tar livet sitt".

    Denne journalisten endret faktisk art. etter min påpekning, og skrev til meg: "Takk for nyanseringen, jeg endret framstillinga litt etter det. Vi tyr ofte til enkle forklaringer når vi skal framstille dette på færrest mulig linjer. Et vanskelig tema med mange forklaringer."

    SvarSlett
  9. Det er så sant at språk er makt, og hvordan vi definerer og skaper virkeligheten påvirkes ikke minst av hvordan vi bruker språket! Godt at du og andre er med på å minne oss på dette. Jeg vet selv at jeg har lett for å generalisere innimellom, men prøver å være forsiktig med det...

    SvarSlett
  10. SerendipityCat: Er det noen som IKKE mangler evne til innlevelse og fintfølelse, så er det vel deg! Så jeg synes ikke du har noen grunn til å være selvkritisk.
    Jeg føler meg ofte hjemme i tekstene dine, selv om du skriver om litt andre ting enn jeg gjør.

    SvarSlett
  11. Ingen ville lenger ha skrevet "blant Aids- og spedalsksyke" i denne sammenhengen, hvorfor vil de dra skrive "blant psykisk syke".

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post