5.4.09

Om blogging for ferskinger

Forrige uke fikk jeg ros av en som leser bloggen min, men jeg forsto at det var litt av en jobb å følge med på bloggen, fordi han ikke visste at eller hvordan man kan abonnere på innlegg og kommentarer. Derfor tenkte jeg at jeg kunne forsøke å forklare litt om abonnement og noen andre ting for deg som er ny bloggleser eller helt fersk som blogger.

Abonner på blogginnlegg og kommentarer
I sidefeltet til bloggen min kan du klikke på "Innlegg" og "Kommentarer" (eller "Alle kommentarer"), og så for eksempel Atom, for å abonnere på oppdateringer av bloggen min.

Dersom du er inne på forsida av bloggen (nettadresse: http://stomm-blog.blogspot.com/), vil du da bli abonnent på kommentarer til samtlige innlegg i bloggen når du trykker på "Alle kommentarer".

Men du er kanskje ikke interessert i å lese kommentarene til alle bloggpostene, bare til noen bestemte og særlig om du har lagt inn en kommentar selv? I så fall trykker du på "Kommentarer" mens du er inne på det innlegget du er interessert i (for eksempel: http://stomm-blog.blogspot.com/2009/04/har-du-rdd-eller-rrd.html).

Det går også an å abonnere på kommentarer til en enkeltpost ved å klikke på "Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)" helt nederst i hver bloggpost, under kommentarfeltet. Er du selv innlogget, kan du også abonnere via e-post, ved å klikke på Abonner via e-post. Denne linken er kun synlig for innloggede.

Om feeder: Wikipedia, Oslo kommune.

Du kan også abonnere på innlegg ved å følge bloggen (les mer nedenfor), få nye innlegg tilsendt som e-post gjennom Feedburner (her kan du bestille innlegg fra denne bloggen) eller abonnere via Bloglovin', som du også finner i sidefeltet til venstre.

Bli kjent med gode blogger
Både bloggere og ikke-bloggere kan bli kjent med gode bloggposter ved å gå inn på nettstedet Sonitus. Der finner du også de 100 mest plukkede bloggene. Sonitus presenterer seg selv som en nettside med en liten redaksjon som leser gjennom en uforskammet stor bunke med blogger flere ganger om dagen, ene og alene for å plukke ut de aller beste postene og presentere link til dem på sonitus org. Det gjør de på helt frivillig basis - og vi er mange som er dem takknemlige for dette.

Det samme med Bloggpuls.

Du som ikke er blogger, trenger ikke lese lenger, med mindre du lurer på om du kanskje selv skal få deg en blogg. Men før du forlater bloggen, kan du få vite at du kan søke i blogger hos Google.

Link til andre blogger
Er du blogger, er det vanlig høflighet å linke til andres blogg når du viser til poster de har skrevet eller til at de er bloggere. Da jeg skrev posten Det perfekte offer, viste jeg til noe Undre hadde skrevet i sin blogg. Derfor linket jeg altså til hennes innlegg, denne gangen faktisk to (dette og dette). Om jeg ikke hadde linket til Undre, og hun ikke hadde kjent bloggen min fra før og leste den fast, ville hun aldri ha fått vite at jeg hadde omtalt postene hennes.

Enkleste måten å legge inn linker på er å kopiere andres. Men skal du lage link selv, så gjør du det ved å markere teksten, klikke på lenke-tegnet, kopiere adressen det skal linkes til, og så lime den inn i koblingsboksen som kommer opp, ved å trykke Ctrl og v samtidig. Eksempel: Om du vil linke til Anathemas blogginnlegg "Når det dysfunksjonelle er malen", skriver du først inn teksten: Når det dysfunksjonelle er malen. Så markerer du den (hold venstre museknapp nede), klikker på tegnet for lenke over innlegget, går inn på Anathemas blogg og kopierer adressen: http://anathemablog.blogspot.com/2009/03/nar-det-dysfunksjonelle-er-malen.html, trykker Ctrl og liten v, og til slutt OK. Og du er ferdig: Når det dysfunksjonelle er malen.

Når du linker til andre, vil vedkommende få beskjed om dette, enten slik at innkomne linker blir synlig i bloggen (avhenger av bloggtype) eller via Twingly. Jeg abonnerer på andres linker til bloggen min via Twingly, og får da automatisk beskjed når noen viser til noe jeg har blogget om.

Du ønsker sikkert at andre bloggere skal linke til deg, slik at bloggen din blir kjent for flere. Det er det ikke sikkert andre bloggere får lyst til dersom du selv aldri linker til andre. Så her har du i alle fall en god grunn til å gjøre det.

Gjør bloggen din kjent for andre
Det fins en mengde nettsteder hvor du kan gjøre bloggen din kjent og hvor du kan bli kjent med andres blogger (Sonitus og Bloggpuls er nevnt ovenfor). Sjekk Bloggarkivet, Blogglisten, Blogglovin', Bloggoversikten, Bloggurat, Blopp, Twitter. Borgeravisen samler også poster fra mange blogger.

Twingly sørger for at bloggen din blir synlig på nettaviser når du skriver bloggposter og linker til artikler der. Blant de medier som har denne tjenesten er VG Nett, TV 2 og digi.no. Når du pinger bloggen din, vil blogginnlegget ditt bli synlig under selve artikkelen på nettsiden til Dagbladet, VG osv, slik som her. På den måten når du ut til et stort antall personer.

Du kan også gjøre bloggen din kjent via Googles Blog Search Ping Service.

Skriver du om psykisk helse fra et brukerperspektiv, kan du be om å få bli med her.

Så kan du vise deg fram ved å følge andres blogger. Se "Følg med Google Kontaktnettverk" oppe i sidefeltet på bloggen min. Denne funksjonen gjør at du abonnerer på innlegg.

Har du spørsmål, så kom gjerne med dem i kommentarfeltet nedenfor. Om jeg ikke kan svare, så er det sikkert andre bloggere som er teknisk dyktigere og bedre pedagoger enn meg, som kan gjøre det.

For å opprette en blogg, trykk her.

7 kommentarer:

  1. Veldig fin og hjelpsom artikkel, Sigrun!

    Fort gjort å glemme at det man gjør hver dag ikke er like selvsagt eller enkelt for andre. Når man gjør det hver dag er det jo nettopp enkelt og det glir uten videre tankevirksomhet, som å gå i trapper eller skru på lys og vri om nøkler.

    SvarSlett
  2. viddal: Ja, det går unna når man har holdt på en liten stund. Jeg er ellers veldig lite teknisk av meg.

    SvarSlett
  3. Anonym6.6.09

    Hei, veldig fint og klargjørende skrevet! Men en ting fra en som er helt fersk: Hvordan ser lenketegnet ut? Jeg finner det ikke /vet ikke hva jeg leter etter...

    SvarSlett
  4. Anonym: Lenketegnet ser i Blogspot ut som en grønn kule med en liten lenke på toppen.

    Hos Wordpress er det en lys gråblå lenke.

    Andre bloggtyper har jeg ikke prøvd.

    SvarSlett
  5. Så bra! Jeg sitter og skal forberede en innføring i blogging for noen elever i morgen, og dette sparte meg for masse arbeid. Takk!

    SvarSlett
  6. Takk for gode tips her. Jeg må øve litt på ulike ting ser jeg, før jeg får sving på denne bloggingen min.

    SvarSlett
  7. Bibbi (og andre): Bare rop ut om du trenger hjelp til noe bloggteknisk. Eller send meg en mail.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post