17.4.09

Elektrosjokk med tvang

Det har vært en eksplosiv økning i bruken av elektrosjokk (ECT) i psykiatrien de siste 20 årene, men det som ikke har vært så kjent er at en del av den foregår som tvangsbehandling.
Kravet om frivillig samtykke fra pasienten til ECT-behandling er i utgangspunktet sterkt her i landet. Loven setter forbud mot tvangsbehandling som innebærer alvorlige inngrep, og elektrosjokk er nevnt som et eksempel på dette. Likevel kan tvangsbehandling med ECT brukes om nødrett påberopes. Statens helsetilsyn innrømmer at de ikke har oversikt over bruken av ECT under tvang.
Verdens helseorganisasjon har krevd forbud mot å gi pasienter elektrosjokk mot deres vilje. En rapport fra FNs torturgransker omtaler dette som tortur. Forbundet MindFreedom International oppfordrer folk til å protestere mot bruk av ECT med tvang. De har klart å få stoppet ytterligere tvangsbehandlinger av amerikanske borgere, som Simone D. - som hadde fått 200 elektrosjokk.
For tiden protesterer de mot tvangsbehandlingen av Ray Sandford. Marian har blogget om saken.
Se også:
Manglende informasjon til pasientene om kunnskapsgrunnlaget
Intervju med Mette Ellingsdalen
"The Cognitive Effects of Electroconvulsive Therapy in Community Settings" (som viser at langt flere kvinner enn menn fikk langtidsskader)

2 kommentarer:

  1. Mille3.8.09

    Jeg fikk ECT for mange år siden. Jeg vet egentlig ikke om jeg samtykket til det, selv om jeg ikke var under tvang. Jeg husker bare at jeg våknet opp etter andre eller tredje behandling og lurte på hvor i alle dager jeg var og hva som skjedde. Behandlingen hadde en viss antidepressiv effekt, men bare for en kort stund. Jeg var totalt ødelagt etter ett år med grov, reviktiviserende feilbehandling.

    Det verste var at elektrosjokkbehandlingen svidde av mesteparten av korttidshukommelsen min. De første årene glemte jeg hva jeg snakket om MENS jeg snakket. Selvfølgelig fikk jeg ikke noen støtte på det - det var jo bare fordi jeg var deprimret. Særlig.

    SvarSlett
  2. Mille: Så fryktelig dette må oppleves.
    Det er så mange som forteller om langvarig hukommelsestap av ECT at nå får de jammen meg ta folk alvorlig.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post