28.4.09

Diskriminering av pasienter

Helse- og sosialombudet i Oslo, Petter Holm, ønsker seg en bredere forståelse av pasientdiskriminering.

- Det er viktig at begrepet diskriminering omfatter mer enn bare hudfarge og religion, sier han til VG.

Saken VG skriver om, gjelder en kvinne som tok kontakt med ambulansesentralen AMK fordi hun hadde intense vedvarende smerter i hodet og ufrivillig avgang av avføring og urin. Helsepersonellet på nødsentralen konfronterte henne med at hun hadde rusproblemer. Dette tilbakeviste hun, og fortalte at hun hadde vært rusfri i flere år. Da AMK kontaktet legevakten, hørte kvinnen at det ble lagt vekt på hennes tidligere rusmisbruk, og at AMK-operatøren var skeptisk til hennes framstilling av saken. Det ble ikke sendt ambulanse, og hun måtte på egen hånd komme seg til legevakten.

Historiene som når media er bare toppen av et isfjell, skrev en sykepleier som var et av vitnene i ambulansesaken i 2007:

- Fordommer og forskjellsbehandling forekommer ofte. Ikke bare hos ambulansetjenesten, AMK og Oslo legevakt, men i hele helse- og omsorgssektoren, mitt eget felt rusomsorgen inkludert. Det skjer hver dag og det handler om forutinntatte oppfatninger, oppgitte blikk og gester, språkbruk, mangelfull informasjon, maktmisbruk, feilprioriteringer, tilgang til helsetjenester og dårlig eller manglende medisinsk behandling.

Se også: Forskjellsbehandling på 113

1 kommentar:

  1. Kalinca29.4.09

    Å hei, er det virkelig kommet såpass opp i lyset at vi pasienter blir diskriminert. Kjempebra!!
    Selv har jeg vært mye syk siden barndomsårene, og ble bare værre ettersom årene gikk. Ligger nå i sykeseng, å klarer meg ikke selv. Men jeg takler ikke å ta imot hjelp av det offentlige da jeg er blitt mobbet/diskriminert, fordi jeg har en tøff bakgrunn. (ikke dop, men tøft liv) Så pga problemene jeg har kjempet meg gjennom (og klart det!), blir jeg ikke behandlet som en pasient, men en parasitt.
    Slik har det vært med både fastleger, sykehus, hjemmesykepleie og alt som følger med av støtteapparat rundt meg. Det er helt utrolig at de klarer å behandle mennesker på den måten!! Og noe av det værste er at disse maktmenneskene også får en's egen familie og vennekrets til å tro at alt er bare innbilning. Uansett hvor mange diagnoser de kommer frem til... Og stakkars de som ikke er som meg selv som ikke tør si noe til de, i frykt for å få enda mindre hjelp. Har man ikke hatt d tøft psykisk før man går til legen, får man d tøft da...
    Hos meg er det også en feilbehandling inn i bildet, der de skadet sentralnervesystemet under en operasjon. Men dette kommer jo ikke frem. Ikke engang gjennom pasientombudet.
    Og jeg har norske foreldre og har alltid bodd i norge. Ser nok ganske nordisk ut også. Så nei; DISKRIMINERING HAR INGENTING MED HUDFARGE Å GJØRE, MEN LEGENES BENEKTEDE BEGRENSNINGER. HAHAHA, den satt tenker jeg ;)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post