1.3.09

Kritikk for ikke å være kritisk (nok)

Å være psykiatrikritiker er ikke så enkelt. Ikke bare risikerer du å stille deg selv i et dårlig lys overfor fagfolk og "folk flest" som tar det som en selvfølge at i psykiatrien, der får man faglig forsvarlig hjelp, uansett problematikk. Nei, det kan komme kritikk fra psykiatrikritikere også, som mener at du ikke er psykiatrikritiker (nok).

Det opplevde jeg nå i dag. Jeg fikk en mail om "all denne omfavningen av makteliten" fra min side. Vedkommende hadde nettopp lest intervjuet med meg på Sonitus, så jeg antar at "makteliten" er menneskerettsjurist Gro Hillestad Thune, generalsekretær Sunniva Ørstavik i Rådet for psykisk helse, fagfolk og brukere som ga ut en bok om brukerstyring i behandling, samt redaksjonen i Tidsskrift for psykisk helsearbeid.

Dette er ikke første gang jeg får kritikk for ikke å være kritisk (nok). Det skjer fra tid til annen. For et par år siden hadde jeg et kortinnlegg i avisen som ikke falt helt i smak hos alle. "Forbrytelsen" min da besto i at jeg ikke hadde skrevet at psykiatrien gir folk gift. Jeg er så visst ingen tilhenger av neddoping i psykiatrien, på sykehjem eller annet, men ord som gift og giftsprøyte er så uhyggelig at det kan tolkes som at man tillegger behandlere onde intensjoner. Selv om jeg synes det er under enhver kritikk å trekke buksa av et incestoffer og gi henne sprøyte i baken, så synes jeg det er svært problematisk å framstille ansatte i psykiatrien med ord vi ellers bruker om bødler.

Det ble sendt mailer hit og dit, med kopier og blindkopier, etter at "forbryteren" var blitt "fakket". En av mailene var denne:

Statens helsetilsyn
Aftenpostens sjefredaktør Hans Erik Matre/debattredaksjonen
(m.fl.)

For noen dager siden trykket Aftenposten et innlegg med et sitat fra en incestutsatt som ga uttrykk for den mening at det ville være et mindre overgrep (for overgrepsutsatte) å få nevroleptikasprøytene i armen enn i "skinken".

Nevroleptika er, til din og Aftenpostens orientering, ren nerve- og hjernelammende gift - og burde vært forbudt på dagen.

At Aftenposten - helt ukritisk - trykker et innlegg med "forslag" om at denne nervegiften heller bør settes i armen, er å gå langt over streken, da å få slike sprøyter - både i "skinken" og i armen - kan være direkte livsfarlig.

Statens helsetilsyn bør be Aftenposten beklage trykkingen av dette innlegget.


Jeg fikk også en mail med et ganske så uhyggelig spørsmål:

Subject: Vil du like å få en giftsprøyte i armen?

Det er pussig, dette, at enkelte som kritiserer psykiatrien for å være totalitær og autoritær, selv har problemer med andre menneskers rett til å ytre seg fritt.

8 kommentarer:

  1. Hehe, kunne ikke ske for mig. Altså at blive anklaget for ikke at være kritisk nok. Eller måske alligevel? Jeg tror jo ikke, at den enkelte behandler er bevidst ondskabsfuld, men mere fanget af sin egen (ubevidste) narcissisme.

    Jeg må dog indrømme, at når jeg støder på udtalelser fra fagfolk, der med sikkerhed ved bedre, som at ubehandlet "skizofreni" skulle føre til svind af hjernematerie, så reagerer jeg. Eftersom de videnskabelige fakta er derude, frit tilgængelige (og i fagkredse kendte), kan jeg kun konkludere, at man prøver at vildlede offentligheden. Bevidst. Og så kan jeg godt finde på, at bruge begreber som "gift" om neuroleptika. Endda skrevet med store bogstaver...

    En anden ting, jeg kan blive harm over, er at de danske mainstreammedier, med få undtagelser, ikke lader kritikerne komme noget videre til orde. Men derfor kan jeg næppe forbyde fortalerne for psykiatrien munden. Hvis jeg vil blive hørt, må jeg også lade de andre blive hørt.

    For resten syntes jeg, interviewet var helt fint. Kommer lidt bag på mig, at du bliver kritiseret for det.

    SvarSlett
  2. Ann Ophelia Nym2.3.09

    "all denne omfavningen av makteliten"; sagt om deg, Sigrun. Hehe, det er nesten så jeg får lyst til å dele ut en diagnose til den som uttalte dette. Men hvis man øver hver dag foran speilen og sier 100 ganger til seg selv: "opp er ned og ned er opp", så kan det sikkert skje den beste. :-D

    Og dette sitatet ga meg inspirasjon:
    "Statens helsetilsyn bør be Aftenposten beklage trykkingen av dette innlegget."
    I morgen skal jeg skrive et brev til den Norske Kirke og be dem om å få Aftenposten beklage at de trykket et innlegg av Per Reidar Est som hevdet (ukritisk) at Gud eksisterer. Men jeg skal være litt mer sofistikert. Det må jo ikke være alt for åpenbart at jeg hater akkurat P.R.Est. Derfor må jeg samtidig be dem om å få alle avisredaksjoner som noen sinne har trykket et guds-ukritisk innlegg til å beklage. Gleder meg til å stå opp i morgen og ta fatt på oppgaven. LOL

    SvarSlett
  3. Ann Ophelia Nym2.3.09

    En rettelse:
    For å gjøre analoigien komplett (idiotisk) må jeg selvsagt kreve at alle religionskritikere som UNNLATER å si at gud IKKE eksisterer, bør stoppes, og at det er Den Norske Kirke sin oppgave å gjøre dette. HVORVIDT man mener at Gud ikke eksisterer er likegyldig. Unnlater man å SI det i innleggene sine, så er det ingen bønn. På med knebelen! ;-)

    SvarSlett
  4. Mille2.3.09

    Vet du, det er nettopp det som er så fint med bloggen din - at du er kritisk uten å bli ekstrem. Personlig har jeg bare skrekkelige erfaringer med psykofarmaka, men å kalle det gift er for drøyt. Da blir det useriøst for meg iallfall.

    SvarSlett
  5. Jeg må også smile litt av tanken på en Sigrun som "omfavner makteliten". Jeg tror ikke du behøver å føle deg truffet av denne!

    SvarSlett
  6. Sigrun3.3.09

    Jeg føler meg IKKE truffet av kritikken, nei :)

    SvarSlett
  7. Ann Ophelia Nym: Jeg får ønske deg lykke til med henvendelsen til Den norske kirke og Aftenposten.
    Vedkommende som klaget over meg til Helsetilsynet og Aft.p., nådde "dessverre" ikke fram med sitt klagemål. Det var snakk om å klage "saken" inn for Pressens Faglige Utvalg også, men jeg tror vedk. etterhvert skjønte at det ikke var noen vits i å gjøre det :)

    SvarSlett
  8. Hahahahaha! Jeg har fått masse kritikk for å være «gal på gal måte» av folk som er flinkere enn meg til å kritisere psykiatrien, men at _du_ skulle omfavne makteliten? Du som er det mest kompromissløse og ærlige jeg vet?

    Ellers må jeg si som epileptiker at nevroleptika kan være riktig så godt om man bare får det på riktig tidspunkt til riktig lidelse. Det er ikke noe for incestofre, men det er ikke gift.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post