9.3.09

Utstyret i orden

Det hotteste feministiske tema under årets 8. mars har vært kvinnekropp, skjønnhet og ynde.

Så til deg som har lest i bloggen min at jeg er feminist: Ja, jeg er en ekte kvinne, jeg også!

Det er viktig at du får vite det, siden det for tiden råder stor forvirring om hvem som egentlig er hva. Det hersker panikk blant folk som kaller seg feminister for at andre skal se på dem at de ikke er feminister. Eller at de ser ut som feminister og derfor må fortelle andre at de ikke er vanlige feminister, for hjemme på soverommet har de push-up til både det ene og det andre.

Jeg vil ikke at du skal tro at jeg ble feminist fordi jeg ikke fikset det derre med feminitet. Hør bare:

Om jeg ikke har riktig så mange par sko som denne VamPus, så har jeg sikkert nesten halvparten. Det aller meste ligger nede i kjellerboden, for jeg orker ikke å gå rundt på eight inches high heels. De er kjøpt i perioder da jeg var forelsket, og det er jeg ikke lenger. Men jeg er nå engang i besittelse av dem, og godt er det, i tilfellet du trenger bevis på min feminitet.

Og jeg har langt mer staffasje enn som så: Dypt nede i en skuff ligger løshåret mitt. Jeg har riktignok ikke brukt det på mange år, men det ligger nå der. "Å, så flott, langt hår du har!" pleide mennene å si når jeg tok på meg stasen. "Ja", pleide jeg å svare, "det skulle du nok gjerne ha løst opp". Og så lo jeg, høyt, uten at de ante hvorfor. Men de tenkte nok at hun der er gal.

Jeg har enda flere leppestifter enn sko-par. De går i alt fra rosa, via brunt, til lilla og sort. Ja, sort. Eller svart, da. Det var datteren min som kjøpte svart leppestift til meg. Slik at jeg skulle stå litt i stil med omgivelsene når hun spurte om jeg ville bli med henne ut på byen.

Sexy undertøy er jeg egentlig for sjenert til å skrive om sånn i bloggs form. Ikke er det nødvendig heller, tenker jeg, for jeg har aldri pleid å bevege meg utendørs i bare undertøyet.

Var det noe mer du trengte å vite, da?

Jo, hvordan jeg pleier å kle meg, ja: Uten løshår, med fem centimeter hæler, og helst i bukser.

Så da ser jeg kanskje ut som en feminist likevel, slik at all forklaring egentlig er unødvendig.

Se:
Men jeg barberer meg under armene for det altså…
Jeg er en sur og stygg feminist
Sur 8. mars-tale
Takk alle syttitallsfeminister!
Alle feminister er traktorlesber!
Give Me A Reason To Be A Woman
Femme fatalens revansj
Ikke feminist bare 8. mars, men hele året!
[Uten tittel]
Mannlige glamourmodeller?
Jeg er en sur og stygg feminist
Feminismedebatten som går i sirkel
Hva feminisme er, og hvorfor du bør bry deg om det
Women don’t need crap
På 8.mars skal jeg..

2 kommentarer:

  1. Fem centimeter?! Jeg kan maks klare to, uden at stå på hovedet over dem. Apropos "ynde"... :( Øjeblik, fem centimeter = feminist, hvad bli'r to centimeter så??

    SvarSlett
  2. Det blir superfeminist!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post