5.3.09

Religionstvang for barn helt greit?

Human-Etisk Forbund mener at religiøse foreldre skal bestemme hva slags skole barna deres skal gå på. Dermed sier de også at det er helt greit om barn utsettes for religiøs tvang og undertrykkelse.

Jeg er helt enig i at man ikke skal gjøre forskjell på religionene. Men jeg er så lei av at det alltid er voksnes interesser som skal ha forrang. Hva med barns menneskerettigheter? Hvorfor tar man mer hensyn til foreldre enn til barn? Burde ikke barn i større grad få bli ansett som selvstendige individer? Burde ikke barn få religionsfrihet?

Religion kan faktisk i en del tilfeller være undertrykkende for barn, som den kan for kvinner. Religion kan jo være så mangt. Det kan foreldre også. Å tro at alle foreldre handler til barns beste er naivt. Og farlig. Mange reagerer på at småjenter tvinges til å iføre seg hijab, men annen religionstvang er altså greit?

Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg fikk gå på en vanlig skole, fordi det ikke var noen kristen privatskole der jeg vokste opp. Jeg hadde søren meg mer enn nok med den fundamentalismen jeg opplevde ellers i hverdagen.

Hva religionsfrihet var fikk jeg ikke oppleve før jeg var 15, da jeg nektet å konfirmere meg og meldte meg ut av kirken. Til tross for at jeg fikk gjennomgå mye for dette i miljøet hvor jeg vokste opp, ga det meg en enorm frihetsfølelse, selvrespekt og selvbevissthet å få mulighet til å ta et eget valg, og stå for det. Jeg fikk en opplevelse av usynlig støtte fra det samfunnet jeg levde i, som gjennom lovverket faktisk ga meg personlig frihet til å velge, selv om jeg i nærmiljøet ble trakassert fordi jeg "tok meg friheter".

Dessverre er det ikke mange som synes opptatt av barns rettigheter når det gjelder tro og tanke. Hilde Bojer er et av få unntak:

Valgfrihet er et gode i seg selv ... Men det gjelder valg på egne vegne. Foreldres rett til å velge skole for barna sine er prinsipielt noe helt annet, nemlig retten til å velge for andre. Og den retten er ikke et gode i seg selv. Barna blir tvunget til å gå på skolen uansett hvem som har valgt for dem.

Barn er individer med egne rettigheter. Foreldrene deres eier dem ikke, og foreldrene har rett til å velge for dem bare når slike valg ikke er i strid med barnas egne interesser og rettigheter. Hvis vi skal mene at foreldres frie valg av skole for barna sine er et gode, må det bli på et rent pragmatisk grunnlag, nemlig at foreldrene alltid, eller i hvert fall stort sett, velger det som er best for barna. Og det vet vi at mange foreldre ikke gjør.

Se også: Giske vs Gud
Abres post Frihet på orwellsk

7 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, og har skrevet om det samme tidligere:

    http://abre.blogsome.com/2006/09/07/frihet-pa-orwellsk/

    SvarSlett
  2. Stellan Skarsgård argumenterte så ryddig og greit for det samme synet som du hevder her, da han var på Skavlan på Svt sist fredag. Han mente at det siste barn fra religiøse hjem trenger er å møte mer av samme religiom på skolen. De trenger et alternativ til det hjemmet står for, nettopp sånn at de skal ha en mulighet til å se at det finnes alternativer. Religiøse eller ikke religiøse foreldre er sikkert vel og bra begge deler, - men unger skal ikke indoktrineres med ett syn.

    SvarSlett
  3. Abre
    og
    Livet leker:
    Takker for kommentarer!

    Dessverre så jeg ikke Skavlan-programmet, Livet leker.

    Jeg leste innlegget ditt, Abre, og legger ved link i posten min. Du sier bl.a.: "Jo mer sekteriske og ensidige foreldrenes holdninger er, jo viktigere blir det at de ikke også får bestemme innholdet i skolen. Det er nettopp i slike tilfeller at barna trenger en motvekt til det de lærer hjemme."

    Så enig!

    SvarSlett
  4. Konrad5.3.09

    Grunnloven sier at religionstvang for barn ikke bare er en rett men en plikt foreldre har:
    "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. "

    SvarSlett
  5. Sigrun5.3.09

    Konrad: Dette hadde jeg fortrengt grundig. Påminnelsen ble et sjokk.

    Hva er straffen for å bryte Grunnloven?

    SvarSlett
  6. Nå er selvsagt dette punktet i grunnloven ille nok som det står, men jeg kan likevel ikke se at det å ha plikt til å oppdra barna sine i sin tro innebærer verken plikt eller rett til å sende ungene til religiøs skole.

    SvarSlett
  7. Jeg er helt enig i at det legges for stor vekt på foreldrenes rettigheter her. Det er liksom som om absolutt alle foreldre vet best, men det er en grunn til at vi har barnevern. Det er fordi foreldre ikke alltid gjør det beste for barna sine. Og hvis noen foreldre kan tenkes å gi barna for lite mat eller for dårlige klær, kan det ikke da tenkes at andre foreldre igjen kan tenkes å gi dem for mye eller for dårlig religion?

    Nå mener jeg jo at man må forutsette at foreldrene vil det beste for barna sine men jeg kan spare meg for at man tar det som en selvfølge at foreldrene faktisk vet best hele tiden. Dette er ikke ment å værte et slags "Staten vet best"-argument, men at man børe vise litt mer edruelighet når det gjelder foreldrenes evner.

    Det med Grunnlovens §2 var jo også en tankevekker.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post