29.3.09

Psykiater diagnostiserer pasientombud

Det er ikke bare meg som blir diagnostisert i det offentlige rom. I Dagens Medisin ser jeg at psykiater Nils Håvard Dahl i Nord-Trøndelag betegner pasientombud Kjell J. Vang som paranoid.

Pasientombudet i Helse Nord-Trøndelag har meldt Psykiatrisk klinikk i fylket til Helsetilsynet fordi de ikke anonymiserer pasientopplysninger ved internrevisjoner.
- Storm i et vannglass og konstruert paranoia, sier avdelingsoverlege Nils Håvard Dahl ved Psykiatrisk klinikk om saken.

Å regne meningsmotstandere som gale er en av de mest primitive politiske metoder som finnes.

4 kommentarer:

  1. Jeg tror ikke "paranoia" skal leses som en diagnose der. Ord som glir inn i dagligtalen får gjerne slike betydninger for fagfolk også (de var jo helst ikke-fagfolk først).

    SvarSlett
  2. Sigrun30.3.09

    Asbjørn Dyrendal: Man må kunne forvente litt mer av en psykiater, synes jeg.
    På denne måten er han også med på å stigmatisere "ordentlige" pasienter.
    Og folk med en psykisk lidelse kan bli redd for å delta i den offentlige debatten dersom det skal være greit at fagfolk setter slike stempler på sine meningsmotstandere.

    SvarSlett
  3. Mille30.3.09

    Jeg har fått med meg før at denne psykiateren ikke liker at man bruker ordet "sinnsykt" i dagligtale. "Det er helt sinnsykt, det var sinnsykt godt" osv. Så at det skal være greit å bruke "paranoia", synes jeg da er litt rart.

    SvarSlett
  4. Det er et poeng. Like fullt synes jeg det fremgår av sammenhengen at dette ikke er en diagnose, men heller et litt uheldig lån fra dagligtale. Uavhengig om det er journalistens eller psykiaterens ord.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post