10.3.09

Presse og psykiatri

Det er viktig at journalister som skriver om en maktfull institusjon som psykiatrien, vet hva de skriver om. Det gjør de dessverre ikke alltid, noe som gjenspeiles i for eksempel språklig slurv, fordommer, upassende billedbruk og en forestilling om at det fortsatt er gjerde rundt Gaustad.

Forrige uke var vi igjen vitne til journalistisk arbeid som er under enhver kritikk. På initiativ fra Norsk psykiatrisk forening, sammen med Norsk Psykologforening og Norsk Sykepleierforbund, ble det offentliggjort en undersøkelse om synet på bruk av tvang i psykiatrien. Studien har en rekke metodiske svakheter, og er intet annet enn verdiløs. Men det som i denne sammenheng er bekymringsfullt, er at til og med journalister, altså godt utdannede folk som presumptivt besitter evnen til å tilegne seg språklig materiale, ikke har skjønt spørreundersøkelsen.

Artiklene Stor oppslutnad om tvangsbehandling i Journalen og Flertall ønsker tvangsbruk i psykiatrien i Stavanger Aftenblad, som er basert på en NTB-melding, presenterer undersøkelsen som om tvang i psykiatrien bare skjer ut fra farekriteriet (at pasienten er til fare for seg selv eller andre), til tross for at det store flertall av tvangsinnlagte ikke er innlagt etter dette kriteriet. Ja, selv Aftenpostens erfarne journalist Anne Hafstad skjønte ikke dette. Det er nettopp behandlingskriteriet som vilkår for tvangsinnleggelse som har fått mye kritikk, blant annet fra brukerorganisasjoner innen psykisk helsevern.

Journalister burde spørre seg hvorfor Psykologforeningen nå ønsker å beholde dette kriteriet, når den for tre år siden mente at man burde vurdere å fjerne det. Ved å formidle feilaktige forestillinger om tvangsinnlagte personer som farlige, bidrar journalister dessuten til å befeste uheldige forestillinger og urettmessig stemple mennesker som har det vanskelig. Dette vanskeliggjør forbedringer av det psykiske helsevernet.

Norge er en versting i Europa når det gjelder bruken av tvang i psykiatrien. Vi trenger en våken presse.

Se også:
Pinlig undersøkelse
Pressemelding fra WSO

6 kommentarer:

  1. Jo mer jeg leser jo mer nervøs blir jeg for at jeg en eller annen gang skal havne i "klørne" på et sånt psykisk helsevern... :-(

    SvarSlett
  2. Cat: Det er vel derfor en del fagfolk blir sure på sånne som meg, fordi vi skremmer folk.

    Men for det første må man kritisere når det virkelig er noe å kritisere (slik det har vært mye av i velferdssamfunnet opp gjennom det 20. århundre). For det andre ER det jo folk som blir bra behandlet også. Men det burde alle bli!

    Men i dette innlegget er det journalistene jeg er sur på. Og det pleier fagfolkene ofte å like...

    SvarSlett
  3. Kristina Stenlund Larsen11.3.09

    Jeg synes undersøkelsen viser at spesialistene, som surfer på toppen av velferdssamfunnet, ønsker å finne alibi for å fortsette sin tvilsomme praksis. Disse såkalte behandlerene har ingen "inngående linjer", men tviholder nevrotisk på sin mulighet for maktutøvelse. Kun ved oppretteholdelse av denne makten vil de kunne fortsette sitt "fete" levned. Psykiatri er god butikk! Passive politikere og ukritiske journalister er en gavepakke for en industri som stadig ekspanderer sitt marked! Hilsen Kristina S. Larsen

    SvarSlett
  4. Sigrun11.3.09

    Hei, Kristina!
    Jeg slutter meg til det du sier: Passive politikere og ukritiske journalister er en gavepakke for psykiatrien.

    SvarSlett
  5. Sigrun11.3.09

    PS. Vedr. "ønsker å finne alibi for å fortsette sin tvilsomme praksis":
    Jeg tror nok ikke det er tilfeldig at medlemmer i Psykiaterforeningen pønsket ut dette akkurat nå, etter all kritikken som har vært mot tvangsbruken.

    SvarSlett
  6. TV 2 forteller nå om denne undersøkelsen. Da den ble presentert i fjor vinter, satte jeg meg umiddelbart ned og skrev et kritisk innlegg til Klassekampen om denne såkalte undersøkelsen, men utrolig nok trykket de det ikke. Utrolig, fordi det ikke var dårligere enn mye annet jeg har fått på trykk og viktigere enn prostitusjon og annet jeg har skrevet om. Jeg regner med at de rett og slett ikke fant meg like troverdig som fagfolkene bak undersøkelsen. Det er et ikke ukjent fenomen fra sosiologien at det viktigste for å bli trodd ikke er hva som sies, men hvem som sier det. Men professor Frank Aarebrot kritiserer undersøkelsen i TV 2 sitt intervju, og han befinner seg i alle fall høyt i troverdighetshierarkiet.

    Nå sier Psykologforeningen og Sykepleierforbundet til TV 2 at de ble misbrukt av psykiaterne. Denne offerrollen kler dem dårlig. De burde hatt integritet nok til å trekke seg fra samarbeidet. Gjennom kontakter i miljøet fikk jeg vite i fjor vinter at de var klar over at de spilte for galleriet da undersøkelsen ble presentert. Det er svært alvorlig at de som skal hjelpe mennesker med deres livsproblemer, kan gå så til de grader på akkord med egen moral.

    Tidspunktet for denne undersøkelsen var heller ikke tilfeldig. Den ble foretatt mens et utvalg arbeidet med behandlingskriteriet. Jeg er kjent med at representanter for Norsk psykiatrisk forening ville ha med undersøkelsen i rapporten som utvalget kom med i fjor sommer!

    Det er synd at pressen ikke var våken og bevisst sitt ansvar da undersøkelsen ble presentert i fjor, men jeg håper i det minste at de kan få seg en vekker. Det er svært gledelig at TV 2 nå avkler fagfolk som er mer opptatt av egen makt og prestisje enn av menneskene de er satt til å hjelpe.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post