30.3.09

Pasientklager i psykiatrien

Tvangsinnlagte tør ikke klage på behandlingen, fordi de er redd for mer tvang. Men pasienter kan også av andre grunner kvie seg for å klage.

Den svenske forskeren Lena Steinholtz Ekecrantz skriver blant annet om klager fra pasienter i boka Patienternas psykiatri. En studie av institutionella erfarenheter, som er basert på hennes doktoravhandling.

Innenfor alle virksomheter finnes det et mer eller mindre uttalt troverdighetshierarki, der de med makt har rett til å definere virkeligheten. Spørsmålet om psykiatriske pasienters troverdighet blir høyaktuelt når de påpeker feil og mangler i omsorgen. Forfatteren forteller at hun ble kastet fram og tilbake mellom tiltro og mistro til både pasienter og ansatte mens hun jobbet med dette.

Når legen skriver at behandlingsapparatet har hatt en tålmodighet utenom det vanlige med pasienten og vil pasientens beste, blir forskeren overbevist om at det er legen som har rett. Men når hun ser legen beskrive klagen fra pasienten som et symptom på sykdom, forstyrres hennes tro på eksperten, og på det diagnostiske system. Behandlerne hevder de "forstår" pasientenes situasjon, og når de har redegjort for denne forståelsen, forklarer de hvorfor pasienten har oppfattet situasjonen på sin måte og at behandlingen de har iverksatt er adekvat.

Pasientens troverdighet problematiseres ikke eksplisitt av myndigheter og behandler, men håndteres som om den ikke riktig har noe med saken å gjøre, skriver Ekecrantz. I legenes tilsvar ved klager inkluderes de mange ulike personalkategorienes uttalelser, og samlet danner disse et samstemmig kor i legenes formuleringer. Pasientens stemme er bare én, og det er sjelden pasienten har noen vitner å henvise til når han eller hun forteller om umenneskelig behandling, trakassering eller trusler. Uttalte trusler er virkelige, men de "finnes" bare så lenge det finnes vitner; uuttalte trusler kan aldri bevises.

Lena Steinholtz Ekecrantz har studert erfaringer hos pasienter i psykiatrien i perioden 1950-tallet til 1990-tallet. En av hennes konklusjoner i boka er at gapet mellom det offisielle språket om psykiatriske pasienter, og pasientenes egne psykiatrierfaringer, er blitt større de siste tiårene. Relativt sett undertrykkes pasienter i psykiatrien mer enn før.

5 kommentarer:

  1. "En av hennes konklusjoner i boka er at gapet mellom det offisielle språket om psykiatriske pasienter, og pasientenes egne psykiatrierfaringer, er blitt større de siste tiårene."

    Overrasker mig ikke en dyt. Bl.a. Rosenhan-eksperimentet i 1972 truede for alvor med at vippe psykiatrien af pinden. Resultat: DSM III: 494 sider, 265 diagnoser. Mod 182 diagnoser på 134 sider i den foregående udgave. Bemærk, at antallet sider pr. diagnose stiger drastisk. Dvs. beskrivelserne bliver mere end dobbelt så omfangsrige, hvilket skal bidrage til, at lade det hele fremstå mere videnskabeligt. Og klart, jo flere diagnoser, og jo mere indviklet beskrivelse, jo længere væk fra virkeligheden (de kriseramtes og generelt) fjerner psykiatrien sig.

    Jeg er for resten sikker på, at Rosenhan-eksperimentet i dag ville fungere lige så problemløst, som det fungerede i 1972...

    SvarSlett
  2. Trine Jensen30.3.09

    Hei Sigrun. Jeg sjekker bloggen din hver dag, og det er den første jeg alltid leser. Jeg må alltid stålsette meg for å komme inn hit, for jeg vet at jeg blir provosert, sint, og av og til så lei meg at jeg bare må gå ut igjen.Du setter fingeren på de rette stedene. Du får fram de viktigste poengene. Og jeg klarer aldri å kommentere det du skriver, for det er for mye å ta tak i.

    Takk for at du skriver, takk for at du er en så sterk stemme, og setter ord på alt det jeg ennå ikke klarer.


    Vennlig hilsen fra meg.

    SvarSlett
  3. Marian: Og nå har noen fæle sykepleierdiagnoser kommet i tillegg.

    Trine Jensen: Jeg takker veldig.
    Ting kan ta tid, ja. Men jeg liker uttrykket ENNÅ IKKE i den siste setningen din.

    SvarSlett
  4. Sigrun: Bare vent til DSM V udkommer... Har forresten hørt rygter om, at man gerne vil PTSD-diagnosen til livs. Den er vist lidt for tæt på virkeligheden...

    SvarSlett
  5. Marian: Det er så typisk at det er akkurat den diagnosen mange kritiserer. Har sett det i tidsskrifter og aviser også her i landet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post