19.3.09

Også barnas konge




Det var en meget beveget kong Harald som overvar åpningen av Redd Barnas kampanje mot vold mot barn, leser vi. Tårene presset på etter premierevisningen av animasjonsfilmen "Sinna Mann" på Gimle kino i Oslo.

Kongen vil overfor NTB ikke ha noen formening om hvilken betydning han selv mener det har at nettopp kongen stiller opp på slike begivenheter, skriver Dagbladet.

- Nei, det får andre vurdere. Jeg er her fordi jeg er interessert i saken, sier kongen.

Men Gro Brækken, generalsekretær i Redd Barna, sier:

- Det betyr veldig mye - for barna, men også for prosjektet vårt. Kongen har i flere sammenhenger vist at han bryr seg.

Det betyr mye for barna, ja. Jeg husker godt hvordan jeg som barn gikk og drømte om at kongen en dag skulle si i avisen at det ikke er bra å slå barn.

En voldsutsatt gutt som hadde besøkt kongen, sa etterpå:

- Etter kongebesøket sluttet jeg å hviske. Nå snakker jeg høyt. Da kongen sa at det ikke er min skyld, skjønte jeg at jeg ikke har noe å skamme meg over. Så da trengte jeg ikke å hviske lenger.

Se også:
Wikipedia og Barnebokkritikk om boka filmen er basert på.
Redde små

Foto av kongen: Jarle Vines (Creative Commons Attribution Sharealike 3.0)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post