25.3.09

Listhaug, vil du sperre meg inne?

----- Original Message -----
From: Sigrun Tømmerås
To: Sylvi Listhaug
Sent: Wednesday, March 25, 2009 6:58 AM
Subject: Hva galt har jeg gjort, Listhaug?

Oslobyråd Sylvi Listhaug (Frp)

Du sier i Dagsavisen at personer som kan være en fare for seg selv, ikke bør slippe ut igjen. Mener du at alle vi som har vært så ulykkelige, ensomme, traumatiserte at vi har selvmordsforsøk bak oss, skal sperres inne for resten av livet? I så fall bare styrker dette min overbevisning om at man ikke bør kontakte psykiatrien om man er suicidal, noe jeg heller aldri har gjort.

Jeg hadde mitt første selvmordsforsøk da jeg var ti år, Listhaug, fordi jeg ble utsatt for overgrep fra to nærstående personer gjennom hele barndommen. Du er sikkert klar over at de som har vært utsatt for overgrep, har forhøyet selvmordsrisiko? Synes du jeg bør straffes for det, selv om jeg aldri er voldelig? Faktisk er det ikke kriminelt å forsøke å ta sitt eget liv, Listhaug. Selv prestene har forlengst sluttet å fordømme ulykkelige mennesker.

Hvordan tror du datteren min ville få det om mammaen hennes skulle sperres inne? Synes du jeg fortjener å bli atskilt fra dem jeg er glad i, bare fordi jeg levde i et helvete da jeg var barn, og ingen brød seg?

Burde ikke heller Oslo kommune, hvor jeg bor, opprette traumehjelp til folk med min bakgrunn? Det er det som er problemet, skjønner du, at jeg ikke får hjelp til å bearbeide 12-15 års overgrep som barn. Jeg har gjort utallige forsøk på å få denne typen hjelp, men det har vært umulig.

Jeg kjenner meg litt deprimert, jeg, av den forakten du legger for dagen for mennesker som opplever at livet deres er for smertefullt.

Med hilsen
Sigrun Tømmerås, Oslo
Mottaker av Ytringsfrihetsprisen innen psykisk helsevern 2008

Se: Dagbladets leder Skam deg, Sylvi 26.03.

8 kommentarer:

  1. Hvordan i al verden klarer du, at bevare roen, når du læser en artikel som den i Dagsavisen?? Det skriger jo ud af den, at ikke én af de citerede har tænkt sig at overveje hvordan man kunne hjælpe mennesker med emotionelle problemer. Det kan jo snart ikke blive mere tydeligt, at det eneste de tænker på, er hvordan man bedst kommer af med den slags mennesker!

    SvarSlett
  2. Marian: Man må vel prøve å beholde roen på et vis. Å skrive hjelper litt til det, synes jeg.

    Men slike budskap er definitivt ikke selvmordsforebyggende...

    SvarSlett
  3. Jaha. Viser til flere innlegg jeg hadde i fjor fra/om sosialtjenesten i Oslo. Det er nettopp offentlige saksbehandlere og sosialsjefers hersjing med fattige husløse som faktisk kan bidra til at syke blir enda sykere. Beklager, men gidder ikke finne frem linker. Hvis noen vil lese så vennligst søk selv på min blogg fra mars i fjor. Skremmende! Uvitne politikere, som både er friske, (skal man tro) de er godt lønnet men er altså så unge og umodne at de ikke har erfart hva livet kan by på av motgang, offentlig trakasseringer og sykdom.

    SvarSlett
  4. Godt innlegg, Sigrun. Igjen! Jeg ble så sinna av å lese den artikkelen.
    Jeg har ikke vært imponert over Listhaugs uttalelser før, og dette føyer seg på samme non-kred-lista.
    Blir en post om dette, det er helt sikkert!

    SvarSlett
  5. Skal vi se nå ... folk som kjører for fort der det er andre mennesker, folk som kjører på rødt, folk som hopper utfor Trollveggen med fallskjerm ... (tenk videre sjøl)

    ... bør vel også sperres inne da? Til vi er sikre på at de ikke vil gjøre det samme igjen?

    SvarSlett
  6. Sigrun25.3.09

    Og politikere som dummer seg ut, burde vel også beskyttes mot seg selv.

    SvarSlett
  7. La meg bare gjøre kort gjøre det klart at du synes vesentlig bedre skodd for Listhaugs jobb, enn hva hun selv er. Uten at det i og for seg er noen stor bragd...

    SvarSlett
  8. sigrun29.3.09

    Fredrik Mellem: Den jobben tar jeg bare om jeg slipper å tilhøre Listhaugs parti :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post