18.3.09

Kostnader ved tvangsinnleggelse

Jeg er ikke glad i ordet "bruker". Hvorfor pasienter i psykiatrien kalles brukere og ikke pasienter, slik andre pasienter gjør, skjønner ikke jeg. Kanskje fordi man ikke anser dem som normale pasienter?

Når det gjelder dem som får "service" mot sin egen vilje, synes jeg det blir både latterlig og støtende med dette begrepet. Og ikke er servicen alltid på topp heller. Dette er hva jeg leste i Fædrelandsvennen:

En kristiansandskvinne krevde kostnadene dekket etter at hunden hennes ble plassert i kennel da hun ble tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling. Men assisterende avdelingsleder mente at dersom personen har midler, skal vedkommende betale dette selv. Det hadde vært flere slike saker, og avdelingslederen presiserte at sykehuset ikke har noe ansvar for kjæledyr.

Politiet uttalte at ifølge hundeloven skal hundeeier selv dekke kostnadene når politiet tar vare på hunden og plasserer den i kennel.

Organisasjonen Mental Helse kjente til slike situasjoner og mente at det helt klart er det offentliges ansvar å dekke denne typen kostnader. Lederen i Mental Helse i Vest-Agder kunne fortelle at mange som har kroniske lidelser og blir innlagt, ofte har dårlig økonomi.

Hva synes du? Bør folk som innlegges mot sin egen vilje, være med og betale for dette selv?

8 kommentarer:

  1. Så længe det påstås, at psykiatrien er en del af helsevæsenet, og ikke en juridisk instans, optræder politiet kun stedfortrædende for dette helsevæsen ved tvangsindlæggelser. Det er således ikke politiet, men helsevæsenet, der anbringer kæledyret. Siden tvangsindlæggelser sker ene og alene på grundlag af enkelte, i dette helsevæsen ansatte personers subjektive skøn, og ikke på grundlag af lovens bogstav, må disse personer, respektive det helsevæsen, de arbejder for, tage ansvar for omkostningerne ved anbringelse af kæledyr.

    Jeg er heller ikke glad ved begrebet "bruger". Minder for meget om "consumer". Men som "patient" anser jeg kun mennesker, der påviseligt er syge. Begge begreber implicerer "passiv modtager af eksperters serviceydelser". Hvad, hvis jeg ikke har bedt om "eksperternes" serviceydelser? At blive kaldt "patient" i en sådan situation, kan være yderligere ydmygende.

    SvarSlett
  2. Marian: Man kan være pasient selv om man ikke er syk. Det kan være mange grunner til at man oppsøker helsevesen. Selv når jeg går til sjekk hos tannlegen, er jeg pasient. Men jeg skjønner hva du mener. Og når det gjelder tvangsinnlagte/-behandlede. synes jeg også det er problematisk. Ellers er jeg enig i det du skriver i første avsnitt.

    SvarSlett
  3. Sigrun: Jeg nævner det bare (med jævne mellemrum ;) ) fordi det at identificere sig som "patient" - bemærk også ordets oprindelige betydning kan virke decideret disempowering. Især i en psykiatrisk sammenhæng.

    SvarSlett
  4. Ved *tvang* bør det offentlige dekke *alle* utgifter som følger med; også kjæledyr på kennell.

    SvarSlett
  5. P.S.: Måske reagerer jeg også over :D følsomt, fordi betegnelsen "mental patient" på engelsk nærmest er synonym med "nut-case", "loonie" og andet diskriminerende. (Stadigt synes jeg, det er enormt vigtigt, at tænke over, hvad man identificerer sig med, hvordan man definerer sig selv.)

    SvarSlett
  6. Marian: Enig i alt du skriver i de siste to kommentarene.

    SvarSlett
  7. Anonym5.6.09

    Jeg har selv blitt tvangsinnlagt i psykiatrien hvor jeg har et smådyr som politiet faktisk plasserte i en kennel. Disse hadde overhode ikke noe kunnskap om smådyr, hvor jeg ved en anledning på perm fikk se til dyret. De hadde feil foret den og den var blitt syk og hvor ingen hadde gjort rent i buret. Jeg fikk den til dyrlegen fordi den holdt på å dø..Jeg måtte ha den i pensjon der med medisinering og hvor hverken politiet eller sykehuset har vært villig til å dekke kostnadene på flere tusen kr eller vise ansvar! Jeg synes dette er tragisk!!

    SvarSlett
  8. Anonym: Dette er bare forferdelig.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post