11.3.09

Det perfekte offer

- Det blir ikke gode debatter av denne typen bildebruk, og er det noe vi trenger er det gode debatter om både psykisk helse og om abort, skrev Undre i fjor. Nå har hun laget ny post: Først tok hun abort …

Billedbruken i mediene kan være et lite mareritt; det vet jeg, som skriver mye om både psykisk (u)helse og overgrep. Og jeg lurer på hva slags indre bilder folk følgelig kan danne seg av "sånne som meg". Antakelig en som kontinuerlig er fullstendig knust. Eller kanskje spenna gæern. Jeg opplever mye gjenbruk av Scanpix-bilder til innlegg jeg skriver, men kjenner meg altså ikke helt igjen.

En gang ble jeg totalt overrumplet av en fotograf. Vi var to kvinner som var til intervju i ei avis om overgrep. Det var hun andre som hadde tatt initiativet, men hun hadde ikke fortalt avisa om et intervju i enda ei avis. Da dette ble kjent, ble det til slutt ikke noe oppslag av dette intervjuet, bare i den andre avisa (bildet der var av noen normalt utseende kvinner, altså oss, ved et restaurantbord).

Heldigvis.

For etter at vi hadde sittet og snakket med journalisten, spurte fotografen om vi kunne bli med ut for å ta flere bilder. Vi ble beordret ned på huk, og tatt bilde av ovenfra. Skikkelig offerbilde med andre ord. Jeg ble så perpleks at jeg ikke greide å protestere; noe sånt hadde jeg aldri opplevd før. Så, ja, jeg oppførte meg som et riktig offer.

Dette var ei av de store avisene våre. Synes jeg ser meg selv på huk på forsida.

Men hva med budskapet, selve saken?

Jeg tror ikke det tjener saken å bruke bilder som snarere skaper avstand - kanskje avsky - framfor å gi identifikasjonsmuligheter.

Mer om bilder i media:
Jeg er slem
Hore for en dag
Bilde av den psykiatriske pasient

8 kommentarer:

  1. Flott. Slikt tenker man slettes ikke ofte over, men som vanlig tar du samfunnet på kornet og stiller meget gode spørsmål. Er media (og politikken også?) avhengige av klisjeene og det overfladiske?

    Sannsynligvis tror de selv det. Men det betyr ikke at vi skal like det.

    SvarSlett
  2. Mille11.3.09

    Herregud!

    Det minner meg om en reportasje jeg leste i en lokalavis fra et psykiatrisk senter. Det var intervju og bilder med noen av de som bodde der, og de var anonyme. Greit nok at var anonymne, men bildene så akkurat ut som bilder fra fengsler med kriminelle. Det må da gå an å ta bilder på en annen måte selv om de er anonyme?!

    SvarSlett
  3. Takk, Helge!

    Mille: Jeg har også sett artikler der "psykiatriske pasienter" er avbildet, altså ikke er anonyme, men likevel presenteres med bare fornavn! Som småunger. Altså:
    "Fra venstre: Tor, Ida, daglig leder Erik Lie Larssen, og Per."
    Sist jeg så det, var bare for et par år siden. Det var fra et aktivitetssenter i Oslo.

    SvarSlett
  4. Selv synes jeg jo, at billedvalget tit og ofte matcher meget godt det "billede", teksterne giver: enten "offeret", eller "de farlige sindssyge".

    Specielt begejstret var jeg over at se - for et år siden ca. - et billede overalt i de danske mainstream medier, taget af en ung mand med mobiltelefonen, mens han, som han selv fortalte, var "psykotisk". Tænker, du kan forestille dig... Én ting er jo, når medierne selv finder nogle fuldstændigt platte, klichéagtige billeder frem. En lidt anden synes jeg det er, når de mennesker, der fremstilles med både platte, klichéagtige billeder og i lige så platte, klichéagtige vendinger, oven i købet bekræfter mediernes og offentlighedens fuldstændigt forkvaklede billede af dem. Skræmmende.

    SvarSlett
  5. Marian: Prøver å forestille meg det...

    SvarSlett
  6. Sigrun: Jeg har sett slike ned på huk-bilder i liknende saker, så dette er nok en ganske vanlig framgangsmåte av fotografer. Det er helt opplagt at bildene som blir brukt til å illustrere saker som handler om psykisk helse er med på å forme hvordan samfunnet tenker om temaet. Det hadde vært en god idé tenker jeg om større brukerorganisasjoner hadde tatt tak i dette.

    SvarSlett
  7. sigrun13.3.09

    Undre: Flott at du forteller meg det. Jeg kranglet med journalisten i etterkant, og han "forsto" ikke hvorfor jeg reagerte.

    SvarSlett
  8. Huff. Det var jo en grunn til at fotografen ikke ville ta et bilde fra froskeperspektiv. :-/

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post